Praktické rady pre klientov

V nasledujúcej časti uvádzame niekoľko praktických rád, ktoré prispejú k tomu, aby sa Vaša nehnuteľnosť predala rýchlejšie a za lepšiu cenu.

PRÍPRAVA NEHNUTEĽNOSTI NA PREDAJ

Začnite vstupným priestorom

Prvotný dojem si kupujúci vytvára hneď pri vstupe na pozemok rodinného domu, vstupe do bytového domu alebo pri vstupe do bytu. Vstup a okolie vstupnej časti môže kupujúceho prilákať alebo odradiť. I keď dojem z okolitého prostredia bytového domu neviete ovplyvniť v plnej miere, negatívne pocity viete aspoň čiastočne eliminovať, napríklad tak, že obmedzíte, aby sa potencionálny kupujúci zbytočne dlho zdržiaval v špinavom alebo inak zanedbanom prostredí.

V prípade rodinného domu viete ovplyvniť pôsobenie vstupu vo väčšej miere. Prejdite sa po ulici a analyzujte, čo by Vás ako kupujúceho odradilo od kúpy. Väčšinou je problém správne určiť nedostatky, neváhajte preto osloviť známych, aby sa prešli spolu s Vami a pomohli Vám určiť rušivé prvky, ktoré je potrebné odstrániť alebo aspoň čo najviac eliminovať.

Odstráňte staré záhradné náradie, vyhoďte poškodený nábytok alebo ho opravte, renovujte. Vyschnuté rastliny neurobia najlepší dojem, nahraďte ich novými a nebojte sa použiť aj tie pestré a uvidíte, ako sa záhrada rozihrá farbami. Prerastené stromy a kríky, ktoré bránia kupujúcemu vo výhľade na prednosti Vašej nehnuteľnosti, radšej odstráňte. Pokiaľ to nie je finančne náročné, vylepšite celkový vzhľad domu a obnovte zovňajšok fasády novou farbou alebo aspoň opravte poškodenia na fasáde a dlažbe.

Upracte priestory

Kľúčovým zmyslom človeka, ktorý ovplyvňuje naše vnímanie nehnuteľnosti, je zrak. Čistý a uprataný priestor nevytvára stresové situácie a dovoľuje bezpečné a plynulé pohybovanie sa. Táto jednoduchá, ale zato veľmi účinná technika úpravy nehnuteľnosti pred predajom prináša žiadané výsledky. Urobte generálny poriadok a nablýskajte kuchyňu, kúpeľňu, WC, nábytok aj spotrebiče.

Zbavte sa zbytočností a priestory odosobnite

Priestor preplnený nábytkom a zbytočnosťami pôsobí, ako viete, opticky zmenšene. Ak je to možné, odstráňte ich. Odložte všetko, čo je osobné, čo priestor neželateľne „zmenšuje“. Veľkolepé zbierky jelenieho parožia alebo porcelánových sloníkov nemusia osloviť každého. Treba sa odosobniť. Nepredávate Vaše vzácne zbierky alebo cenné trofeje, ale obyčajný priestor. Začnite postupne triediť veci a pripravovať sa na sťahovanie.

Rovnako nedovoľte, aby Vám niekto vstupoval do súkromia a cítil sa preto nepríjemne. Cieľom je odstrániť z nehnuteľnosti Vašu „pečať“ a dodať priestoru univerzálnu atraktivitu, ktorá osloví väčšinu záujemcov. Odstráňte preto osobné predmety ako rodinné fotky, cenné premety, rôzne diplomy a iné veci úzko súvisiace s Vašou osobou či rodinou. Nevytvoríte tým na záujemcov zbytočný emočný tlak.

Pretrieďte a usporiadajte nábytok

 Pretrieďte, doplňte alebo usporiadajte nábytok tak, aby kupujúci si mohol priestor „vychutnať“. Veľa kresiel alebo skriňového nábytku bráni vo výhľade a uberá z priestoru. Kupujúci chce vidieť „metre štvorcové“, za ktoré má zaplatiť. Nebojte sa presunúť nadbytočné kreslo z obývačky do prázdnej izby a vytvoriť napr. kútik na čítanie. Usporiadajte nábytok tak, aby ste vytvorili pre potencionálneho záujemcu čo najlepší vizuálny dojem.

Dajte miestnostiam zmysel

Ďalším krokom k úspechu je správne „pochopenie“ priestoru. Ak predávate 3 – izbový byt, mali by byť zrejmé tri obytné miestnosti. Dajte miestnostiam ich pravý význam, aby sa počítala každá miestnosť. Ak záujemca nevidí obývačku, lebo táto pôsobí viac ako pracovňa, tak akoby byt obývačku ani nemal. Nezabúdajte, že kupujúci verí len tomu, čo vidí, a nie tomu, čím by tento priestor „chcel“ byť. Zamyslime sa Ikea predáva nábytok, ale ako ho predáva? Prezentuje ho ako súčasť zariadených modelových izieb, kuchýň, spální. Produkt Vás osloví skôr, ak si ho viete predstaviť ako súčasť miestnosti. Ak by sme sa prechádzali len po sklade a pozerali na obrázky nábytku, sotva by nás niečo oslovilo.

Rozjasnite priestor farbami a svetlom

Ak sa rozhodnete nehnuteľnosť vymaľovať, ulahoďte pri výbere farby aj duši. Pôsobenie farieb v priestore vie emócie tlmiť, ale ich aj náležite vyprovokovať. Vyberajte skôr neutrálne farby. Tmavé kúty a tmavé miestnosti rozjasnite novými farbami alebo svetlom. Málokto chce bývať v pochmúrnom priestore. Správna intenzita, farba a smerovanie svetla dokáže zázraky. Miestnosť pôsobí príjemnejšie, ak je osvetlená rôznymi nezávislými svetlami, nech jedným veľkým a zaveseným na plafóne.

Opravte všetky závady

Opravte poškodené zariadenia a všetko, čo by kupujúcemu poskytlo šancu na znižovanie ceny. Kvapkajúci vodovod, vŕzgajúce dvere alebo odpadávajúce dvierka na kuchynskej linke nie sú najlepším zrkadlom dobrého hospodára. Podvedome môže kupujúceho napadnúť, čo všetko je ešte pokazené a bude musieť po kúpe opraviť. Ak sú to závady, ktoré sa nedajú odstrániť alebo len finančne náročnou opravou (alebo výmenou), je potrebné na to kupujúceho upozorniť. Ten by mohol po zistení zamlčanej vady žiadať zníženie kúpnej ceny, prípadne by mohol od kúpnej zmluvy odstúpiť a museli by ste mu vrátiť peniaze.

Zbavte sa pachov

Každý človek vníma priestor nielen očami, ale aj čuchom a sluchom. Zmyslové vnímanie môže vyvolať silné emócie, pozitívne aj negatívne. Zbavte priestor nevábnych pachov. Vôňa vyprážanej ryby nemusí osloviť každého, preto pred obhliadkou aromatickejšie jedlá radšej nevarte. O cigaretovom dyme nehovoriac. Vyvetrajte a radšej navarte kávu. Tieto prirodzené vône totiž ľudia podvedome vnímajú ako nosič pohody, tepla domova. Príjemná je aj vôňa vanilky či škorice v kuchyni alebo jedálni. Nezabúdajte, že práve kuchyňa je pre ženy často najdôležitejšou časťou domu alebo bytu hneď po kúpeľni, preto by mala byť uprataná a voňavá.

Pripravte „scénu“

Zútulnite priestor dekoráciami, osvetlením, textíliami či sviečkami. Čerstvé kvety dokážu príjemne oživiť scénu. Sedaciu súpravu v obývačke spestrite vankúšikmi. Do kuchyne naaranžujte ovocie, na jedálenský stôl pripravte prestieranie. Do kúpeľne dajte čisté uteráky i pár sviečok. V spálni oblečte nové posteľné prestieranie. Vypnite televíziu, aby neodvádzala pozornosť a do „pozadia“ pustite príjemnú, pomalšiu hudbu. Takýmito zdanlivo nepatrnými drobnosťami vytvoríte domov, do ktorého sa bude chcieť každý nasťahovať.

AKO SA SPRÁVAŤ POČAS OBHLIADKY

Predaj akejkoľvek nehnuteľnosti sa nezaobíde bez obhliadky. Z pohľadu predávajúceho je vhodné dodržať niekoľko zásad. Je dokázané, že pri kúpe nehnuteľnosti zohrávajú silnejšiu rolu emócie ako logika.

Obhliadku vedie maklér, nie Vy

Myslite na to, že obhliadku vedie Váš realitný zástupca (maklér). Obmedzte sa preto len na bežné spoločenské minimum ako je pozdrav a podobne. Prax potvrdzuje, že prílišná srdečnosť, snaha o detailné informovanie ako ponúkanie jedál či nápojov je skôr na škodu. Záujemca takého konanie ani neočakáva.

Nerušte obhliadajúceho

Urobte všetko pre to, aby sa záujemca mohol vžiť do úlohy budúceho vlastníka. Umožnite mu pokojnú obhliadku bez rušivých momentov. Záujemca by sa nemal cítiť ako nepozvaná návšteva alebo niekto, kto vyrušuje domácich.

Nevyzúvať sa a neponúkať ani prezuvky

Záujemca sa nevyzúva! Spôsobuje mu to stres, nepohodu a cíti sa v byte alebo v dome voči Vám podriadene. Nie je vhodné ani prezúvanie do papúč. Tento zvyk spôsobuje rozporuplné reakcie najmä u cudzincov.

Tvárte sa, že ste „mimo hry“

Je ideálne, ak sa predávajúci a členovia jeho rodiny obhliadky nezúčastnia. Maklér má „voľné ruky“ a kupujúci sa cíti komfortne. Obaja môžu hovoriť otvorene o nehnuteľnosti bez obáv z reakcií predávajúcej strany – a čo je najdôležitejšie, priamo v nehnuteľnosti. Je nepodstatné, čo si o svojom dome myslí predávajúci – dom kupuje kupujúci a jeho názory (tie skutočné, nie vyslovené v rámci bontónu) potrebuje maklér čím skôr zistiť. Ak sa už rozhodnete obhliadky zúčastniť, snažte sa držať obďaleč a svoju rolu obmedziť na pozdrav a prípadnú pomoc pri sprístupňovaní nehnuteľnosti na vyzvanie makléra. Záujemcovi je nepríjemné, ak sa v jeho pätách drží domáci pán alebo pani, preto počkajte vo vedľajšej miestnosti alebo mimo domu.

Menej je niekedy viac

Ideálne je, ak so záujemcom komunikuje predovšetkým Váš realitný zástupca. Každý profesionálny realitný maklér je školený na rôzne formy komunikácie. Zvládne aj najnáročnejších a manipulatívnych záujemcov. Predávajúci by sa nemal nechať „vtiahnuť“ do predčasných diskusií, napríklad o znížení ceny, mohol by celému procesu predaja (a sám sebe) skôr uškodiť. Tiež odporúčame radšej vôbec neotvárať témy súvisiace s politikou, náboženstvom a podobne.

Malé deti a domáce zvieratká mimo dosah

Pri obhliadke všetky zvieratá bezpečne uzatvorte, resp. ich držte mimo domu. Nie všetci majú radi mačky alebo psy. Mnoho ľudí má rôzne alergie alebo fóbie. Aj keď ste presvedčený, že rodinný miláčik je úplne neškodný, cudzím ľuďom tak pripadať nemusí a budú podvedome pociťovať napätie. Uvedomte si, že záujemca sa potrebuje koncentrovať na úplne iné veci ako vyhýbanie sa zvieratám. Obdobne to platí aj o malých deťoch, hoci sú milé, dokážu práve preto nevhodne odpútať pozornosť záujemcov.

Záverečná povinnosť

Po ukončení obhliadky Vás môže maklér vyzvať k podpisu protokolu o vykonaní obhliadky. Ide o evidenčnú povinnosť profesionálneho makléra, ktorý tým ukončí návštevu u Vás.

Sídlo firmy a fakturačné údaje

WFG reality, s.r.o.
Daxnerova 9
010 01 Žilina

IČO: 50 659 855
DIČ: 2120414406

 

Banka: Tatra Banka
Účet: 2940033637/1100
IBAN: SK92 1100 0000 0029 4003 3637

Kontaktné miesto

WFG reality s.r.o.
Daxnerova 9
010 01 Žilina

Tel:
+421 41/55 55 999
Fax: +421 41/55 55 955