Mileniáli, alebo tiež generácia Y a generácia Z sú ľudia, ktorých možností sú takmer neobmedzené. Neradi sa viažu, a tak je kúpa nehnuteľnosti veľkým krokom, ktorý podstupujú. Napriek tomu, že väčšina volí na bývanie podnájom, sú aj takí, ktorí si volia ťažší, no o to krajší spôsob a tým je kúpa. Je preto dôležité vedieť, na základe čoho sa táto generácia rozhoduje. Každý z nás má určité preferencie, no preferencie všetkých mileniálov sú v mnohých prípadoch takmer identické. V nasledujúcich riadkoch sú faktory, na ktoré táto generácie kladie najväčší dôraz.
Nakoľko sa dnes takmer denne skloňuje environmentálny prístup a udržateľný životný štýl, mnoho mileniálov kladie dôraz práve na tento faktor. Pri výbere domu volia takéto „zelené“ alternatívy, teda domy, ktoré sú energeticky úspornejšie. Na jednej strane je to kvôli vzťahu k životnému prostrediu a na strane druhej je motiváciou práve úspora finančných prostriedkov, ktorú tieto alternatívy ponúkajú. Celkové náklady na údržbu sú teda nižšie a pre túto generáciu prijateľnejšie.
Poloha domu je pre väčšinu kupujúcich dôležitá, pre mileniálov však ešte o niečo viac. Je veľmi dobré, ak je lokalita domu dostupná. Ide o rýchly presun do centra mesta, blízkosť školských zariadení, ale aj kultúrnych možností. Táto generácia nepreferuje príliš dlhé cestovanie, radšej má všetko po ruke.
Technológie výrazne ovplyvňujú celú generáciu mileniálov. Preto je čoraz väčším trendom, pri výbere domu brať do úvahy aj tento fakt. Domy, ktoré sú vybavené inteligentnými funkciami sú pre mileniálov oveľa atraktívnejšie a sú za ne ochotní zaplatiť viac. Považujú to za veľmi veľkú výhodu. Ide predovšetkým o osvetľovacie, vykurovacie systémy a garážové dvere, ktoré sa veľmi jednoducho dajú ovládať pomocou smartfónov.
V súčasnosti sa aj prístup k práci značne zmenil. Mnoho firiem ponúka home office, teda prácu z domu, ktorá je čoraz obľúbenejšou a využívanejšou možnosťou. Dôvodom je fakt, že vznikajú pozície, ktoré nevyžadujú fyzickú prítomnosť zamestnancov v práci. Je teda pochopiteľné, že dom by mal obsahovať aj priestory, ktoré sa budú využívať ako kancelárske. Nie je potrebné, aby boli tieto priestory príliš priestranné, dôležité je aby človeku ponúkali prijemný priestor na vykonávanie svojej práce.
Kým v minulosti sa stavali domy čo najväčšie, dnes je to skôr opačne. Len veľmi málo kupujúcich generácie Y a Z chcú veľké domy. Oveľa obľúbenejší je kompaktný priestor. Zabezpečuje to oveľa menej starostí, teda aj ušetrený čas. Miléniáli najčastejšie hľadajú optimalizované využitie priestorov, ktoré sú na tento účel dostatočné. Menšie domy pôsobia útulne a napriek tomu ponúkajú dostatočný priestor, na ich kvalitné užívanie.
Priestory v dome, ale tak isto v bytoch sú v súčasnosti oveľa viac otvorené ako kedykoľvek predtým. Spoločná kuchyňa s obývačkou je dnes na bežnom poriadku. Čo sa týka multifunkčných rozložení, je po nich veľmi veľký dopyt. Sedačka v obývačke napríklad takmer vždy má aj úložné priestory.
Kuchyňa je pre mnohých mileniálov najdôležitejšou časťou domu. Spája sa to s prácou z domu. Títo ľudia si buď sami varia, alebo si jedlo nechávajú doniesť. V oboch prípadoch je však kuchyňa veľmi dôležitá. Kuchynský ostrovček je v tomto prípade nevyhnutnosťou. Má niekoľko využití a práve to je lákavé. Slúžiť môže ako varný priestor, priestor na prípravu jedál a dokonca aj ako jedálenský stôl.
Pri kúpeľni je najlákavejší minimalistický dizajn. Ten je v tomto prípade dôležitejší ako v ktorejkoľvek inej časti domu. Ide o jednotné a čisté línie, ktoré pôsobia dizajnovo veľmi pekne. Tak isto sú aj v tomto prípade preferencie na výrobky, ktorú sú šetrné k životnému prostrediu. Ide o energeticky úsporné ohrievače vody a tiež vodovodné sprchové hlavice a batérie.
Okrem finančne nenáročnej údržby tiež mileniáli hľadajú jednoduchú údržbu. Tú im poskytujú práve podlahy z tvrdého dreva. Oproti kobercom je ich údržba neporovnateľne nemej náročná. Navyše pri drevených podlahách je možné vybrať si zo širokej palety farieb a dizajnov, čo poskytuje veľkú voľnosť pri zariaďovaní celého interiéru. Navyše sú veľmi príjemné a drevo ako také sa vyznačuje dobrými tepelnými a izolačnými vlastnosťami.
Vonkajší priestor je častokrát porovnateľne dôležitý s vnútorným. Mileniáli preferujú skôr menšie záhradky, no dostatočne veľké na to, aby mohli práve vonku tráviť čas so svojou rodinou či s kamarátmi. Tento priestor najčastejšie využívajú na relax. Ideálne využitie nastáva aj v prípade domáceho miláčika.
Ako doba, tak aj preferencie pri kúpe nehnuteľností sa menia. Je nutné podotknúť, že každý kladie dôraz na iný faktor. Pre niekoho je dôležité, aby bola nehnuteľnosť energeticky úsporná, iný vyberá na základe vnútorného pôdorysu. Je tak nutné pristupovať ku každému kupujúcemu nanajvýš individuálne.
autor: Ing. Dominika Trpišová